Klik Yer!! Mekasih...

Thursday, January 21, 2016

Yana Dah Jadi Ibu

Kelmarin cerita pasal baby shower Yana hari ni cerita pasal beranak pulak..hahaha Kejutkan dengar..mau tak kejut..dua hari lepas baby shower Yana, Yana wassapp kata dah turun darah..terus aku, OMAI manjer!! dah nak dekat dah tu..aku dulu pon macam tu gak nak beranak turun darah..ada setengah orang pecah air ketuban..orang kata turun darah ngan pecah air ketuban, turun darah lagi sakit..memang sakit weiii..sakit yang 30 kali ganda dari sakit senggugut tau..orang lain munglin dah lupa sakit beranak, aku sampai sekarang ingat lagi sakit beranak tu macam mana..

Ingat nak tengok Yana hari dia bersalin tu tapi fikir2 takperla bagi Yana berehat dulu mesti dia penat dok tahan contraction..Esok tu balik kerja terus ke DEMC Shah Alam..tengahari tu call abah suruh ambik Raiisah..ingat nak ambik Raiisah dulu, fikir2 malas lak nak patah balik ke Sg. Buloh pastu nak ke Shah Alam meredah jem..kebetulan abah lak ada kt rumah..

Sampai2, oo di sini rupanya DEMC nya..al makluam first time sampai sini..area Shah Alam tak familiar sangat..hehehe macam biaser la kan pakai waze..kalo takde waze esok tu kot aku rasa baru sampai DEMC..hahaha buta jalan macam ni la padahal selalu je kot lalu area situ dulu..dulu2 la sebab dulu Syabas selalu buat event kat hotel Blue Wave situ..

Sampai2 nampak Yana ceria betul..betul ke ko dah beranak ni macam ni?? ceria semacam je ni..hehehe Tunggu Eira ok nanti ko cerita sekali harung takyah 2 3 kali nak cerita..hehehe  Tak sabar nak dengar pengalaman ibu bersalin ni..Eira mana ni?? wassapp dia, dia kata dah sampai dalam lif..

Selfiak dengan ibu yang baru berjuang melahirkan anaknya..hihih ayat tak boleh bla..

Eh eh Zety pon ada sekali..lamanya tak jumpa Zety..dah pregnant nombor 2 dah Zety..

Ok ok cepat cite tak sabar ni nak dengar..Yana kata malam lepas baby shower pinggang dia dah start sakit2..perut pon dah start mengeras-geras..isnin tu dah rasa contraction tapi light2 je rasa dia..duduk pon dah tak boleh..buat apa semua tak kena..malam tu memang tak boleh tidur la..Selasa pagi tu darah turun terus wassapp aku ngan Eira bagitau darah dah turun..aku cakap nak dekat tu suruh Shah stanby jer..dia cakap takper petang tu ada checkup..nanti boleh check ngan doktor terus..

Rabu dalam kat kol 12 tghari macam tu Yana wassapp aku tanya ko ambik tak ubat tahan sakit tak?? aku cakap ambik tapi tak rasa apa2 pon still sakit jugak, tak membantu pon ubat tahan sakit tu..aku tanya dia ko dah kat hospital dah ker?? a'ah kat hospital tengah tahan contraction ni..haaa nak beranak dah..banyakkan doa dan zikir manjer..cepat aku rasa Yana beranak, baru 36 minggu..ikut orang la kan macam aku 39 minggu beranak, Eira lak tiga2 anak dia semua beranak cukup 40 minggu..

Ok Yana chaiyok2..aku ngan Eira bagi semangat and share sikit2 tips..hehe sempat ke Yana baca wassapp kiteorang tu..heheh..pastu Yana senyap..petang tu Eira tanya mana Yana senyap jer pompuan ni..beranak dah ker dia?? ishh debor la nunggu..Masa tu aku dalam kereta ontheway nak ambik Raiisah dapat wassapp dari Kakak Yana (Nyah) bagitau Yana dah selamat bersalin baby boy dalam kol 5 lebih macam tu..Alhamdulillah Yana bersalin normal..rasa nak bukak tingkap jerit bagitau kereta sebelah "kawan saya dah beranak!!!" hahaha tak tau nak gambarkan happy dia macam mana..4 tahun kot Yana menunggu semua ni..aku tau susah payah Yana selama 4 tahun untuk dapatkan anak..sebagai kawan aku sangat bersyukur semangat yang Yana hadapi and bersyukur dia dan anaknya selamat semuanya..

Eh Bun ni sedap hisap tudung auntie kathy yer..penuh ayaq liuq dia kat tudung..hahaha

Sementara menunggu baby Yana..masa aku sampai nurse tengah nak bawa baby R keluar nak check gula dalam badan..dapat la tengok seminit pastu dah kena bawak keluar..dalam kol 10.30 baru dapat tengok baby R tu pon kejap je nanti nurse ambik dia balik..so dapat la ambik gambar baby R tu pon Yana dah sound jangan upload gambar anak dia lagi..hehehe Baik manjer, ikutkan arahan mu sajer..Lagipon orang2 tua kata baby baru lahir tak elok ambik gambar sangat takut jadi benda tak elok kat baby..

Sepanjang kat hospital si Bun ni asyik gelak, sengeh jer dia..ceria je dia..Eira kata antara 3 orang anak dia Keisha ngan Yun, Bun ni la lain dari yang lain..senang nak jaga and tak banyak kerenah..kalau aku pon nak jaga budak baik macam Bun ni..tak nampak dia ekkk sana ookkk sini..takde ok gembira je dia melompat-lompat..

 Macam best je stroller anak Yana ni..nak pi shopping mall, nak ngi makan kat kedai ke bawak stroller ni jer..boleh jadi carseat..bestkan..besok kalau aku pregnant nombor 2 nak pinjam la Yana punye stroller ni..hahaha >_< Tak silap Yana kata stroller ni dia beli dalam RM16++..Brand Doona..

Alhamdulillah manjer selamat dah ko bersalin..hari2 aku doa ko dipermudahkan bersalin..selamat menjadi ibu kepada baby R manjer..napa tak bagitau nama anak Yana?? hahaa mesti korang akan tanya soalan tu kan..hehehe Tu tunggu Yana buat announcement kat fb dia..kang aku bagitau dalam ni dia marah pulak..hehehe

Ok manjer selamat berpantang dan selamat berjaga di tengah malam..paling mencabar sekali manjer menyusukan anak di waktu malam..haiyoo ni kalo ingat balik masa dalam pantang menyusukan Raiisha tengah malam, ampunn tuhan je yang tau..hehehe apa2 pon manjer aku tau ko seorang ibu yang kuat dan tabah..percayalah..bye manjer..nanti aku ngan Eira datang melawat lagi baby R, hari tu jumpa tak puas, tak sempat dukung dia..huhuhu take care manjer..

piece : kathyjem


5 comments:

Chekgu Azrine said...

Tahniah yana
Selamat berpantang

Wardah Aneesa said...

Tahniah kat kwn tuuu...alhamdulillah semua selamat ^_^

mirza said...

Touching plak kite baca yana dah bersalin...besh kan dpt jd ibu...i hope 1 day Allah makbulkan doa kite

wani ezryl * said...

tahniah kpd yana!! ^^

nursalwa Ishak said...

tahniah yana