Klik Yer!! Mekasih...

Wednesday, September 11, 2013

Cara Simple Nak Mencantikkan Kening

Di sebabkan ramai yang tanya macam mane aku pakai kening ni so aku entrylah sikit yer.. Aku pon bukan pandai sangat bab makeup ni boley laa setakat nak conteng2 kat muka aku ni jadi macam Shila Hamzah..kekekeke.. ;P

Simple jer aku punye cara.. Ada brush dan ada powder cukup jalan.. Dulu sebelum kawen suke pakai pencil now dah suke pakai yang powder pulak.. Aku rase kalo pakai brush terus lagi senang, mudah terbentuk, nampak rata dan kemas.. Tapi ikutla orang la setengah tu suke pakai pensil..

Oh lupe nak bagitau Code untuk eyebrow Bobbi Brown ni ialah Rich Brown 11..

First sekali kena ada brush kalo tak macam mane nak bentukkan kening tu kan..

Kalo mane yang pakai pensil lepas tu kena pakai brush tau sebab apa?? Sebab nak hilangkan garisan pensil kat kening korang tu pastu blend kan colour kening tu supaya sekata..

Tapi kalo boley korang jangan pakai colour kening warna hitam tau, pakai yang colour brown baru nampak natural..

Wah muke di edit2 bagai penyanyi korea gitew.. muhahaha Hari ni terlebih rajin nak mengedit pulak! hahaha Ye kening aku memang tak tebal jadi kena laa lukis kening tu supaya muke tu nampak berseri sikit... Bestkan kalo kening memang dah terbentuk cantik lebat macam Elfiraloy..hehe

Kadang tu malas jugak nak pakai eyebrow tapi memikirkan kening yang tak berapa nak ada kenalah gigih jugak pakai..

Tapi zaman sekarang mane ada orang suke kening nipis2 ye dak semua nak kening tebal macam Nora Danish kann... Termasuklah aku.. Eh! ;P

Ok first sekali ikut kening yang mane korang nak bentuk.. Nak tajam nak tebal.. Kalo boley ikut bentuk kening kite tu..

Kenal pasti titik mula dan titik akhir mata korang dulu.. Biasernye aku mula melukis kening pada bahagian bawah dulu pastu baru atas...


Lepas dah lukis bahagian bawah pulak bahagian atas pulak.. Dari bahagian depan/kepala kening sampai ke hujung kening..

Pastikan bahagian tengah hingga ekor lebih gelap supaya kening nampak natural.. Selepas melukis rata hingga nampak kemas..

Ok dah siap sebelah.. Pastu lukis sebelah pulak..

Ok dua2 dah siap..

Senang tak mudah tak.. hahaha Oklah tips aku ni janji kening tu terbentuk.. hehehe

Selamat mencuba kawan2 ku.. =)

piece : kathyjem

21 comments:

shuhadah Zainol said...

yeayy...tq kathy..balik nanti nak try..

Wawa_Nadwa said...

wahhhh cantikkk!
senang nyer.
cer kalau buat sendiri dh mcm bapok dah kening tu cam lebat semacam.
myb pkai kaler hitam kut.
hahhahaha!

nfr said...

Thanks sis! Saya la antara yg request tu hehehe

Mimy Hamid said...

entry yg ditunggu...tq kathy...brand apa pun takpe kan..selalu i pakai pencil

Mimy Hamid said...

share eyeliner apa u pakai...eyeliner i asik berbekas bawah la sight

meera said...

Wah snang.. Nak try la. Ooh kena beli yg Brown, patutler saya buat slalu cam pelikje. Sbb hitam.

salwana nordin @ che'wa said...

CANTIK NAMPAK HHHEEEE..

INGATKN KENING AWAK JENIS LEBAT :)

SAYA KENING LEBAT TP TAK BENTUK CANTIK..MALAS NK REPAIR SBB TAK RETI PUN HHHHEEE

Filla said...

selalu nk buat cenggini tapi end up aku padam sebab macam tebal.. hahaha.. mak tak retiii.. takpe balik ni nak cuba sampai berjaya.. tq kathy :)

mamasuri said...

senang nyer..nak try lah..
ada beli yg jenis powder gak..
tp dok pakai yg jenis pensil jugak..hehehe

Sharz said...

dari dulu sampai skrg mesti fail lukis kening sebab kening kite lagi kurang dari awak..btw thanks sharing.. :P

Erin - Ibu Qistina + Qaisara + Qamilia said...

waaaa..cantiknya!! kemas je kathy buat...
kalau saya...sure tangan gigil2 kot nak draw kening...

thanks sbb share info...
bleh try la lepas ni hehe :D

nome said...

wahhh very easy la!!! selalu kita guna pensil...now nak try guna powder plak...cun ooo!!!

thanks ling kongsi tips lukis kening nih...u look gorjes la!!!

~ziey~ said...

Suker3x..... :-)

DaZzlingLilLy said...

pandai u bentuk kening..nampak natural je..

Hakim yusof said...

cantiknye akak nih :)

bynanazarina said...

Kemas dan cntik tnpa prlu ckur....i likeee

fiza nasuha said...

cantiknyer..sy suka sgt tgk org mekap kening ni..skrg ni sy perasan ada trend makeup kening tebal la plak. mcm pelakon dalam be careful with my heart tu, si nikki..hehe

Unknown said...

makasih ya atas tipsnya jadi makin tau tentang cara memakai make up..
oya kalau untuk tang pabrik kaos kaki tanya saja ke kaos kaki muslimah selutut yang koleksinya lengakap

Unknown said...

Baru baca post ni. Yeay! Nak cuba juga la.

embun kristal girl said...

beli kt mana? sephora ke or outlet bobbi brown? brush dgn powder tu berapa?

Lea Azleeya said...

Ohsem.. cantik.. kemas...