Klik Yer!! Mekasih...

Monday, July 30, 2012

Kuih Keria Resipi Emak Kita

Setiap kali Ramadhan kuih ni wajib aku buat.. Dulu sebelum kawen mak tolong sediakan bahan dan aku tolong bentukkan jadi bulat jer.. hehe Sekarang dah kawen kena la bancuh sendiri yer.. Kena buat A sampai Z.. Kalo ikutkan boley jer suruh mak buatkan tapi tibe2 ari tu semangat giler nak buat sendiri kat rumah.. Apak lagik balik kerja tu terjah ngi beli bahan ler..

Senang jer buat kuih keria ni.. Bahan die tak banyak pon..

Ni bahan2 yang perlu ada :
3 biji ubi keledek
Sedikit garam
Air secukupnya untuk merebus
1 cawan tepung gandum
3 sudu gula dan air

Okey mari kite tengok cara2 membuatnye.. Cewah! Kuih Keria boley la ko berlagakkan cer kuih yang lain... hahahaha Hampeh! ;P

Mula sekali rebus ubi keledek bersama sedikit garam hingga empuk.. Setelah empuk, toskan seketika. .

Masukkan ubi kentang yg masih panas kedalam mangkuk dan lenyek hingga halus.

Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan uli.. Hati2 ubi keledek masih panas..

Kuih akan melekat sedikit ditangan, korang jangan risau dan jangan tambah tepung, nanti kuih jadi keras..

Buatlah bentuk seperti gelang.. Chumel tak bentuk gelang i buat.. hehehe

Dan goreng... Goreng hingga kekuningan dan balikkan untuk masakkan yang sebelah lagi.. Jangan kerap balik2kan kuih takut hancur nanti..

Dah masak, toskan seketika dan tunggu hingga kuih tu sejuk..

Untuk sira gula : - masukkan gula dan air kedalam kuali dengan api perlahan.. Kacau hingga pekat..

Setelah gula jadi pekat, masukkan kuih keria yang siap digoreng tadi dan kacau seketika hingga bersalut semua kuih degan gula..

Siap sedia untuk dihidang.. Senang kan.. Selamat mencuba... =)

piece : kathyjem

17 comments:

~capital N~ said...

utk sira gula..

gula tu kene hancur kan ker??

AlyzaFisol said...

meh skit...hehehe... :D

kathy jem said...

Capital N : pakai gula halus..gula tu nnti lama2 dia akan cair dan jadi pekat..dh pekat baru masukkan kuih..

fiszah_pjo said...

cantik betul kuih keria ni..bulat elok..sy buat selalu comot je :)..da boley jual da ni..hee

lovely said...

sedapnyer..
suka sangat makan kuih ni.
tq for resepi.

wong meimot said...

Dapnyer tapau kt sini 2 3 biji nk jugk..

~capital N~ said...

tq kak kathy..

bole buat dh nie...
hehe

Mooniqueen said...

Memang fav kuih keria. Tp susah nak jumpa org buat keria sedap... Tgk Kathy punya mcm kene dengan tekak MQ je...

Siti Shuhadah said...

sedapnye..kuih fav kite la... terasa plak nak buat bila tgk kat sini...

intanloveamir said...

sedapnyerr..tenkiu for the resepi..nti nk try lah ;)))

Chekgu Azrine said...

wow..suka jgk keria..nti nk buat jgk..hehe

fa-rho-ha-alif-nun said...

Tk jadi kitaa buattt, lembik lagi pakai 1 cawan tepongg. Tak bleh nak bentuk lansung.

Ain Areena said...

Suke sangat kuih ni
tq bg resepi

Ain Areena said...

Suke sgt kuih ni
tq bg resepi

Cik Eka said...

Kita suka kuih ni.nyum2

zack mohd said...

fav kuih everrrr. kindly visit/follow by blog http://budaklonjong.blogspot.com/

dalila said...

yummy..mencari kekuatan utk buat ni..