Klik Yer!! Mekasih...

Tuesday, September 20, 2016

Baby dah 8 Bulan....

Tup tup bulan depan nak beranak dah oiiii..terus rasa jantung naik turun naik turun..hahaha apa lagi ek tak prepare ni..eermmmm...ooo pampers baby tak beli lagi , eh lupa Yana ada bagi hari tu tapi macam nak kena tambah je lagi..takut baby yak yak banyak kali..Raiisah dulu sehari 3 4 kali tukar pampers..lepas menyusu je yak lagi sampai la sekarang, asal makan je keluar bawah..hahaha macam mana badan tu nak naik mekcha oii..makan kuat, bawah pon keluar kuat.. >_<

Barang baby banyak gak dah beli, borong masa baby expo Midvalley hari tu..bulan ni last expo baby aku pergi..next expo baby hujung bulan November nanti, kat Midvalley gak..tarikh tu rasanya dalam pantang kot..punye seronok aku shopping barang baby buat pertama kali dengan tenang..seronok sebab apa?? seronok sebab orang tak ramai la..selalu berlaga-laga bahu..ooo yerla selalu datang time lunch hour dengan officemate memang orang ramai la kan..

Kebetulan last week aku cuti seminggu memang timing cun la cari barang baby dengan Affan..Affan pon boleh kira berapa jari je datang expo baby ni..dia sepanjang expo tu asyik usha stroller jer..aku cakap stroller tu kendian2 pon boleh..macam set berpantang semua dah beli, dapat murah masa kat expo hari tu..baju pon beli sikit2 je dulu..nanti pas beranak boleh beli lagi..botol susu dengan pump susu pon baru oder semalam..set tilam bantal baby hujung bulan ni la kot dapat..barang pre-oder sebulan kena nunggu..apa lagi ekkk...ooo set mandian baby dengan nappy cream tak beli lagi..rasanya tu je kot yang tak beli lagi..tempat mandi baby Yana sponsor..hehehe Tq manjer.. ^_^

Peneman setia mummy dikala check up di waktu pagi..hehe..hari tu terlambat sikit sampai An-Nur, orang dah ramai..padahal baru pukul 8 lebih..kalau sampai kol 10 pagi lagi la berjanggut menunggu..

Alhamdulillah baby mummy sihat..kedudukan pon dah betul..last 2 weeks check up kedudukan baby songsang..orang kata kalau baby songsang masa sembahyang tu sujud lama2 supaya baby berpusing kepala ke bawah..hari tu check Alhamdulillah kepala baby dah engage..harap2 macam tu la duduk awak ye nak..jangan pusing2 lagi dah..risau mummy..

Tapi doktor bagitau berat baby 3.2 kg..seramkan dengar..biar betul dalam masa 2 minggu berat awak leh naik banyak tu..2 minggu lepas check baru 1.7kg..doktor macam salah kiraan je ni..hehehe nak kata aku kuat makan ermmmm macam biasa2 je la makan tu..ke sebab aku kuat minum ais..orang kata ibu mengandung suka minum ais ni baby cepat besar..yeker??? tapi takut jugak la dengar berat baby berat tu..ni baru 34 minggu berat baby dah 3.2kg..kalau masuk 38minggu macam manaaaaaa la agaknya ye...adehhh jenuh la nak teran..help helppp!!!

ok la tak nak fikir banyak..nak tido bye!!! hehehe

piece : kathyjem

Friday, September 2, 2016

Bye bye corporate com....

Salam semua..tengah packging2 barang office sebab next week masuk department baru, suasana baru..hari ni last aku kat corporate communications department..sedih memang sedih la. ate dah kat 9 tahun kerja kat department cor.com mesti la sedih kan takkan nak cakap aku happy tinggalkan dunia paling aku sayang ni, dunia creative & multimedia memang dah sebati dengan jiwa aku..tak tau la masuk department baru ni macam..boleh ke tidak buat..department mana?? department call centre uolssss..lari sangat dengan bidang aku sebelum ni..hahaha..takper kathy jangan fikir banyak sangat..try dulu macam mana..kalau ok terus kan, kalau tak ok cari kerja lain..hahaha >_<


Memang takde pilihan..since pengurusan baru iaitu AIR Selangor ni banyak rombakan dan pertukaran staff berlaku..ada tu dok kat KL tiba2 tupppp kena transfer nun jauh kat Sabak Bernam..tu lagi sedih..family semua kat KL..banyangkan dari KL nak ke Sabak Bernam hari2 macam tu dengan tol minyak semua tu..huihh takleh bayangkan kalau kena macam tu..mesti ramai yang tak tau lagi kan..Sekarang ni SYABAS dah bertukar nama, bukan SYABAS lagi, sekarang ni Pengurusan AIR Selangor (anak syarikat Kerajaan Negeri Selangor). Bos atas faham2 la siapa..hehe

Mula2 aku masuk SYABAS dari umur 24 tahun, dari zaman free hair rambut berkarat sampai dah nak masuk dua orang anak kerja kat SYABAS ni..macam2 pengalaman aku kutip..dulu sebelum masuk SYABAS aku kerja company publishing. masa tu la kenal Yana dengan Eira...lepas setahun kerja company publishing dapat offer kerja company advertising kat Shah Alam..tak kerja lama pon kat situ dalam 9 bulan macam tu..yerla kerja advertising kot mana larat hari2 kena ot, hari2 balik kol 12 malam, sabtu ahad kena kerja..hari2 kejar dateline pastu kerja tak pernah abis..sehari 5 6 job kena buat..sampai rabun la aku kerja kat situ..hahaha kalau bujang ok la kerja advertising ni , kalau dah kawen rasanya kurang sesuai kot..ko bayangkan masa aku kerja advertising, pergi kerja pakai t-shirt seluar jeans selipar..takde maknanya rambut kepuk2, makeup tebal2..pakai lipstick bedak jalan..hehehe

Bila dapat offer kerja kat SYABAS rasa bersyukur sangat2..boleh fikir untuk kawen..kekeke boleh fikir macam tu..yerla aku pon dah lama kenal dengan Affan..masa tu dah ada simpan sikit2 boleh la fikir untuk berumahtangga..masuk jer SYABAS aku macam culture shock sikit.. yerla masa kerja advertising dah biasa masuk 8.30 pagi tangan muka mengadap PC je kecuali time lunch je tak mengadap PC..memang takde masa la nak baca surat khabar, buka facebook ke, sembang-sembang ke..memang tak sempat yer buat semua tu..sampai kawan2 kat SYABAS perli.."Cik Kathy ni bukan company advertising tau, sini kerja rileks2 je takyah beria2 sangat kerja tu, sini tak kerja dateline macam advertising"..What??!!! boleh macam tu..hahaha memang seminggu dua minggu tu asyik kena perli je dengan dorang..yerla aku kan dah biasa mengadap PC kerja kejar dateline, tak bercakap dengan siapa2..dekat sebulan lebih gak la baru aku biasa dengan culture dorang kat situ..dalam hati "Wahhh untung sangat ni dapat kerja kat sini..tak stress kejar dateline" hahaha

Panjang lebar pulak aku cerita pasal kerja ni..hehe ada ke orang nak kisah..ok la sampai sini je la aku story pengalaman hampir 11 tahun berkecimpung dalam dunia graphic design & multimedia..nk cerita lagi sampai besok aku rasa tak abis menaipni..hehehe Apa2 doakan la aku kat tempat baru..huhu cuak gak ni boleh ke tidak jawab panggilan consumer complaints niiiii..positif kathyyy positiffff..okey okeyyy.. =P

piece : kathyjem

Monday, August 29, 2016

Sentiasa Lapar.

Halo halooo! Pagi tadi ada checkp up..Alhamdulillah baby baik2 sajer..result air gula dalam badan pon okey..lega dengar bila doktor Khamsiah bagitau result semua normal..cuma berat baby naik sikit jer la..2 minggu lepas check 1.3 kg, tadi check dia naik sikit 1.7 kg..doktor Khamsiah tanya? awat diet ker takut gula dalam badan naik, mesti makan sikit2 ni..takla doktor saya tak diet pon, sy makan je macam biaser je..takper 2 weeks nanti datang check lagi..sekarang ni dah masuk 3rd trimester kena datang check up 2 weeks..

Macam risau pulak bile doktor cakap macam tu..harap2 berat baby naik banyak la sikit kan..dah terpaling risau kedudukan baby songsang pulak..kaki dia kat atas..last 2 weeks check kepala dia kat bawah, la ni kepala dia naik pulak..patutla semalam tido tiba2 senak semacam..Doktor Khamsiah kata jangan risau kemungkinan dia akan berpusing balik cuma masa sembahyang tu sujud lama2 sikit..sekarang ni ruang dalam perut banyak sebab tu dia sentiasa aktif berpusing..

Sekarang ni cepat nau lapar yang tak tercapai akal mu..hahaha..padahal sebelum nk turun lunch makan coklat cloud 9 pastu makan sekelepuk nasi..masuk pukul 3 jer, krokk krokkk perut lapar macam orang tak makan tghari..mujur stanby roti masa tapau beli nasi tghari tadi..

Betul weii sekarang ni kol 3 je aku dah start lapar semaciam..kadang2 takut tengok diri sendiri punye tahap kelaparan tu sebab Raiisah dulu tak macam ni dia punye lapar weii..kalau dah makan tghari sampai petang aku bertahan..Macam malam semalam boleh dah tido tutup lampu , pusing kanan pusing kiri takleh tido sebab baby berpusing2..aku syak mesti dia ni nak makan..nak kata lapar takde la sangat tapi rasa macam nak sesuatu masuk dalam perut ni..hahaha maka berlari2 la aku turun ke bawah mencari biskut..dapat makan 4 keping biskut terus baby senyap..memang baby dasar kuat makan ni.. >_<

Roti penyelamat di kala perut ku berbunyi-bunyi..hahaha standy biskut dalam laci pon sekejap nau abis..balik ni nak beli stock banyak2 simpan dalam laci ofis..

piece : kathyjem

Thursday, August 25, 2016

Borong Susu Dutch Lady RM1

Haloooo!! ko bersemangat borong susu Dutch Lady tadi..ni semua terpengaruh tengok FB Julieza malam semalam..Jue tengok ni, akak tengok awak borong susu ni terus akak pon bersemangat cari kat 7E hari ni tau..hahaha

Murah sangat sekotak RM1..kalau tak harga asal susu ni RM2 lebih..harusla aku borong banyak2 kan..lagi2 tengah pregnant ni memang wajib kena minum susu..beli banyak2 nak simpan stock sampai beranak boleh..hahah boleh macam tu.. >_<

Nasib akak ni pencinta susu..tak mengandung pon memang suka minum susu..tak kisah susu jenis brand apa ahkak kathy telan je..susu kambing pon akak kathy suka minum jugak..ermm dapppp! teringin la nak minum susu kambing fresh dari ladang..mane ekk nak cari??

Strawberry paling Mekcha suka..dekat rumah memang ada simpan stock kotak kecik perisa starwberry untuk dia..kotak kecik tu pon kalau beli kat Speedmart 99 dah RM4 lebih..

So korang cepat2 la beli Susu Dutch Lady ni kat 7E sebelum kehabisan..benda baik apa salahnya share..hehe tadi aku turun beli kat bawah office pon ramai beratur..masa nak bayar baru tahu hanya boleh beli 3 kotak jer tapi cashier tu bagitau dia scan untuk 3 kotak dulu then seterusnya..haaa nasib boleh macam tu..kalau limit sorang boleh beli 3, nangis akak kat situ..hahaha

Ingat balik ni nak borong lagi la..nak beli perisa coffee pulak..rasanya tak semua 7E ada jual perisa coffee kan..kena gigih cari ni..haha..seringgit uolsss harusla gigih mencari..tapi tengok jugak kot offer murah2 ni entah2 tarikh dah nak expired..so sebelum borong tu baik korang check date expired dulu ok..bye!! selamat memborong susu Dutch Lady..tarikh last promosi sampai 28 Ogos 2016 ni!

piece : kathyjem

Tuesday, August 23, 2016

Finally merasa juga air gula yang paling ditakuti para ibu-ibu mengandung

Hi semua..pagi tadi ada check air gula dalam darah..akhirnya Kak Tijah terkena jugak..hahaha Masa mengandungkan Raiisah dulo-dulo doa hari2 mintak jauh minum air gula ni last2 terkena jugak..merasa la ko Kathy oiii..

Faktor umur kot kena ambik air gula ni..dulu masa mengandungkan Raiisah umur aku 28 tahun..kalau tak silap ibu2 yang mengandung umur 30 tahun ke atas sekarang ni wajib ambik air gula..ermmm yeker??! aku hari tu check kat PMC doktor kat sana langsung takde mention pasal kena minum air gula ni..Check kat An-Nur kena pulak..Last week check up dengan doktor Khamsiah , doktor ada tanya background family ada kencing manis or darah tinggi..maybe sebab tu la kot kena check air gula..

Awal pagi dah terjegat depan An-Nur..konon takut orng ramai..sekali dah sampai aku dengan ada sorang kakak tu je dalam hospital..tengok jam, memang awal betul aku sampai..kol 7 lebih dah sampai depan pintu..semangat nak minum air gula la katakan..hahaha Tak la takut orang ramai je, tu yang datang awal2..An-Nur ni kan memang ramai orang..datang kol 11 kol 12 silap2 petang baru dapat jumpe doktor..lagi pon aku kena masuk office sebelum kol 10.30 pagi kalau tak dah kira EL half day..nak mintak MC tak boleh kena jumpa doktor baru dapat MC..tu pon kena tengok kalau demam sakit teruk ke baru doktor bagi..macam susah je nak dapat MC kat sini..huhuhu

Mati2 ingat datang hari ni minum air gula je sekali nurse bagitau kena check darah..OMG!!! kena cucuk2 la pulak..awat hari tu check up nurse tak bagitau kena ambik darah sekali..uwaaa mesti lambat sampai office.. T_T sebelum minum air gula kena ambik darah..pastu 2 jam tak leh makan or minum..pastu kl 10.15 kena ambik lagi darah..makanya 2 kali darah kena ambik..berjinggut menunggu..

Tadaaaa ni la air gula yang bertahun-tahun akak takut nak minum tu..hahaha..lepas minum eh ehhhh sedap pulak rasa dia..ada rasa sejuk2 sikit..laju je aku minum..sampai nak cakap dengan nurse, "Nurse nak sebotol lagi boleh"..amboii over..bagi yang pure original air gula tu ko rasa nak lagi sebotol..hahaha

Mati2 ingat air gula ni rasa macam pati oren sunquick tu..bukan okey jauh sangat fikirnya..tapi tu la tak leh bayangkan kalau kat gomen kena minum air gula pure ori tu..aku rasa kalau minum lagu tu mau muka bertukar bapak ko kuning..hehe..An-Nur bagitau sebelum tu memang dorang bagi air gula yang pure tu, ramai yang muntah..so dorang bagi sedikit flavour oren..so ramai la ibu-ibu mengandung minum dengan gembira girang..tapi ada setengah pihak hospital bagi flavour anggur..uih tu lagi meriah kalau dapat minum..

Tapi sebelum minum air gula ni nurse dah pesan malam sebelum datang hospital , pukul 12 tgh malam dah kena start puasa..

Settle minum air air gula & ambik darah laju2 masuk kereta makan biskut..hoiii lapar..hahaha ibu mengandung mana boleh pagi2 tak makan marah baby dalam perut..biskut ni memang bawak dari rumah dengan air kosong..lega perut dapat makan biskut dua keping..pastu berdesup pergi office..next week kena datang check up and tahu keputusan ujian darah..huhu nerves..harap2 ujian darah & air gula dalam badan semuanya ok..In Sha Allah..

piece : kathyjem

Monday, August 22, 2016

Dapat Makan Satu Kenikmatan

Hi uolsss.. (sambil muncung mulut) hahaha hari ni tak tau nak buat apa dah..biasa la isnin kerja mood mesti macam ke laut sikit lagi2 perut dah nak masuk 7 bulan ni ha lagi bertambah kemalasan..

Motif tunjuk gambar durian..hahaha

Dari raya hari tu dok teringin nak makan durian..konon balik kampung beraya nak makan durian kampung la alih2 takde musim..maka kempunan la Kak Tijah nak makan durian Kuale sampai la ni semalam baru dapat merasa makan durian..bila Affan ajak aku makan durian aku lak takde mood nak makan, kenyang la, bawak mekcha la, nanti-nanti la, tunggu ada mood la..eh makan durian pon kena ada mood tau..hahaha

Mekcha tu pon satu hal, dia bukannya boleh bau durian memang bising mulut kalau bau durian..Mummy busukkk busukkkk!!! time lalu depan orang meniaga durian berlonggok-longgok, bawak Mekcha pulak, memang tak aman la makan kat situ kalau bawak dia..masa mengandungkan Mekcha aku tkleh langsung bau durian..bila bau je nak muntah, stress..hahaha sebab tu Mekcha tak suka durian, kot..nombor dua ni keluar kompem suka durian sebab awal2 pregnant dah suka tengok durian..mehehe

Tapi tu la orang kata , time pregnant kalau boleh elakkan la makan lagi2 baby dah masuk 3rd trimester..eh yeker 3rd trimester bukan awal-awal trismeter ke..hahaha suka hati je buat statement sendiri.com.my..

Baru-baru ni ada terbaca kat FB pasal ada sorang ibu ni mengandungkan anak first ke ke-2 tak sure tapi kandungan dah masuk 39minggu..teringin sangat nak makan durian so si ibu makan la dalam 2 biji macam tu, 2 biji tau bukan 2 ulas..tau2 baby berpusing-pusing, check2 rupanya baby dah meninggal dalam perut sebab kepanasan..dah la besok tu patutnya ibu tu bersalin..sedih baca.. T_T tu yang takut nak makan durian tapi orang tua2 cakap kalau teringin sangat apa salahnya rasa sikit..jangan la ko pulun berbiji-biji sudah la..makan durian kan cukup ke makan seulas dua ulas...hahaha jawapan dia memang tak cukup la kan..kekeke

Kebetulan umi beli durian nak buat pengat. dapat la merasa sikit..Semalam makan 2 ulas jer buat rasa..kang meleleh ayaq liur baby maknya teringin nak makan durian tak dapat..pastu cicah roti 2 keping dengan pengat durian..perghhh!! terangkat buntut walaupon dapat makan cenonot pengat durian..sebelum makan pengat makan laksa, umi masak laksa..lagi la berdouble terangkat..huihhh lain macam bebenor ibu mengandung teringin nak makan makanan yang dia nak..para suami harus la memahami situasi ini yer..kami ibu2 mengandung bukan nak macam ni, tanya baby dalam perut..kikiki baby jugak dipersalahkan.. =P

Pagi tadi konon nak kurang makan la sebab Rabu ada check air gula dalam badan..kalau ikutkan besok check air gulanya tapi besok ada hal, call pihak hospital mintak postpone hari Rabu, nasib boleh..so happy la kejap dapat makan cheese tart..pelik, dah tau nak check air gula dan-dan tu tekak teringat cheese tart la..besok malam kena start puasa lepas kol 12 tghmalam..bertabah la kathy..hikhokhikhok!

........................................................................................................................................


Jeng jeng jeng..Kaay Cosmetics ada buat Mederka Sale sebanyak 10%..jangan lupa rebut harga sale ni sekarang!!!..


Whatsapp untuk oder!!  011-28811281

piece : kathyjem

Wednesday, August 17, 2016

First Time Check Up Hospital Pakar An-Nur, Bangi

Alhamdulillah kandungan dah masuk 28 minggu..Perut pon makin besar dan membesar..baby pon dah naik 1.3kg..bulan lepas timbang berat badan 62 kg..kelmarin check up naik 66 kg..ko melompat jap aku atas penimbang tu..hahaha naik 4 kg tu banyak giler naik..huh! seram..ada potensi macam nak ke 70kg jer..setiap malam sekarang ni asyik makan nasi bertambah, sekarang ni dah duduk dengan mak mertua faham2 je la, mak mertua pulak masak semua sedap2..memang tak boleh elak la..

Kelmarin checkup kat Hospital Pakar An-Nur Bangi..konon nak datang awal pagi ambik nombor sudahnya kol 11 lebih baru sampai hospital..sampai2 register terus pastu nurse terangkan la apa pakej yang dorang sediakan semua tu..then lepas register dorang suruh ambik nombor..tengok nombor mak aiiii lagi 15 orang kena tunggu..siap nurse suruh balik pastu dalam kol 2 lebih datang balik..dah macam klinik kk dah aku tengok orang punye ramai..hehehe Nak doktor Khamsiah macam ni la kena nunggu yer..nurse kat sini bagitau doktor Khamsiah dengan doktor Fatimah memang patient dia ramai..kalau jenis tak tabah menunggu tak digalakan..hehehe

Lepas lunch kiteorang datang balik..sempat la kiteorang balik rumah, makan kenyang2, golek2 atas katil tidur..dalam pukul 2 lebih baru gerak dari rumah ke hospital..nasib tak jauh An-Nur dari rumah kitaorang..sampai2 ada lagi 4 orang patient kena tunggu..tu pon lama gak tunggu..dengan mekcha nya aktif sana sini..siap buat persembahan lagi depan penonton..heyy mekcha ni , dia kalau orang ramai dan2 tu la nak tunjuk macam2 aksi..

Sekali dah tergolek tepi kerusi baru nak duduk diam..kalau tak berlari sana-sini..Sampai doktor Khamsiah explain pon aku tak berapa nak dengar..pas ni check up tak boleh bawak dia..kena tinggal dengan opah..

Dah petang pon ramai orang..pasni ni check up kena datang 2 minggu sekali..hari tu ambik injection kancing gigi..next week kena datang minum air gula pulak.. =___=

Masuk kereta sempat lagi nyanyi2..pastu tau2 dah senyap tertidur atas car seat..

 Mesti ada plan nak bersalin kat An-Nur kan..boley tengok brochure kat atas ni..kalau bersalin normal kena standby dalam 2.5k - 4k..apa2 pon aku sangat berpuas hati check up dengan doktor Khamsiah walaupon first time jumpa dia..suka cara dia explain..siap mula2 sampai dia salam kat kita tu..harap2 dapat la doktor Khamsiah sambut baby kita nanti.. =)

piece : kathyjem