Klik Yer!! Mekasih...

Monday, July 24, 2017

Pangkor Sandy Beach Resort part 1

Fuhh update jugak entry Pulau Pangkor ni..Ok cerita straight to the point..Aku dengan Affan memang plan nak bawak Raiisah dengan Afif ke pulau..Kira ni first time la ni bawak Afif pergi pulau since dia pon dah 8 bulan berani sikit la nak bawak jalan jauh..Dah alang2 aku cuti raya lama, ni la masa beristirehat dengan family kecik kami..giteww..

Hari tu masa pergi holiday dengan manjers dekat Melaka Affan tak dapat join kerja..lagi pon dah lama tak berholiday dengan suami dan anak2..nampak perkataan anak2 tu, coming soon anak anak anak anak..hahaha huih seram..

So hari raya ke 3 kami bertolak ke Pangkor..sebelum tu stay kat Teluk Intan kami singgah beraya di Tangjung Malim..So bermalam la kami di Teluk Intan sebelum pagi esok bertolak ke Pangkor..Kalau ikutan aku nak stay Pangkor Island Beach Resort, tapi sayang tarikh yang kiteorang nak pergi tu sudah penuh..Mujur Pangkor Sandy Beach Resort masih ada kekosongan..so kiteorang stay 3 hari 2 malam..

Lama gile tak mai Pulau Pangkor..last aku jejak kat sini tahun 2006, masa tu ada company trip, company lama..gile lama kan..banyak dah perubahan kat Pulau Pangkor ni..

Masa ni kat Teluk Intan..Pagi tu lepas checkout kami cari breakfast..Affan teringin nak makan Mee rebus Mastan Ghani..Ya ampun lama sungguh tak makan Mee Rebus Mastan Ghani ni..siapa pergi Teluk Intan wajib makan mee rebus ni dengan rojak dia ok..terbaik kot..tapi kiteorang makan mee rebus je, nak oder rojak macam tak mampu pulak..yerla dah biasa perut ni sebulan puasa..

 Dalam kol 11 lebih macam tu kami sampai di Jeti Lumut..

Ada orang tu excited naik boat..nak besor ni bawak jalan senang sikit, banyak dengar kata..

Adik pon excited jugak ke..masa ni tak ramai orang lagi naik, so sempat la snap 1 2 keping kat atas boat..tak lama kejap je, panaihhh..elok dalam beberapa minit kami masuk duduk balik, tu dia penuh atas boat orang dok ambik gambar..

Duk sebelah pintu, keluar masuk keluar masuk orang nak bergambar atas boat..aircond pon dah tak rasa..balik tu dah tau kiteorang dok bawah sejuk sikit..

Setengah jam lebih jugak la perjalanannya..

Dari jeti nak ke Sandy Beach Resort tak jauh pon..dalam 10 minit sampai..naik van, tambang RM10 untuk 4 orang..

Kiteorang dah book siap2 kat Trivago..dapat murah compare booking.com dengan Traveloka..3 hari 2 malam dapat dalam 5++ sekali dengan breakfast..Korang kalau nak hotel murah boley try booking kat Trivago, murah dan berbaloi..Aku siap request nak chalet depan laut dan katil King..senang Raiisah dengan Afif tido atas katil sekali..

Ini budak tak boleh kena tinggal sikit, mula la teriak..Afif sekarang ni manja terlebih, tak leh langsung aku tinggal 1 saat, mula la melalak..nak pergi toilet shi shi pon tak dan..dia tak boleh aku hilang, daddy hilang takper jangan mummy..yerla anak mommy kan, kepit je bawak ketiak mommy..

Amboii bang kemain panjang kaki menjulur ke atas..

 Bilik air ok la boleh sumbat 4 orang..hehehe

Pemandangan bilik dari pintu..depan tu laut..petang karang ke situ ye, kasi rehatkan badan dulu..

Kakak yang manja sejak ada adik ni..kita layan adik dia lebih sikit mula la, mummy saya sayang mummy, mummy love u, mummy saya nak toys, mummy saya nak tengok kartun..ada je nak alih perhatian kalau mummy dukung adik..

Adik jeling apa tu??

Lepak rileks2 dulu, petang sikit baru terjun..

Tapi memang puas hati la chalet yang kami tempah ni..nak kata besar boleh la takde la besar sangat..untuk family kecik macam kami ni ok la ambik chalet macam ni..kalau family ramai kena ambik hotel depan swimming pool..

Usha2 pantai dulu, hirup sikit udara laut dulu..besok baru berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian..tibe2 ayat peribahasa pulak keluar..behehe >_<

Daddy dan Afif..besok besar boleh main bola sepak dengan daddy atas pasir..

Muka minta nasi..Lunch kiteorang makan kat situ..oder nasi putih, ayam sweet sour, sup sayur & telur dadar..mencari2 gambar makanan, tak jumpa pulak dalam phone..ke dah terdeleted..semua sedap kecuali sup sayur dia kureng sikit..macam air letak sayur campak2 dah siap..hahaha

 Lepas makan tengahari, bawak anak2 tidur dulu, petang baru bawak dorang mandi pool..

 Kakak seperti biasa, di situ je dia berani..dalam sikit menjerit..menjerit di dalam kolam bukan Mekcha la tu..ingat nak masukkan Raiisah kelas swimming la, nak bagi dia hilang fobia dengan air laut, pool segala mak nenek kolam2 ni..

Adik jugak rileks..daddy dia bawak ke mana2 rileks je tersengih-sengih..mula2 masukkan dia dalam pool ingat melalak macam kakak dia..rupanya tidakkkk..macam ni la anak mummy..

Raiisah punya takut adik dia lemas, jatuh..jap2 pegang adik dia.."Mummy adikkkk".."Mummy nak jatuh"..ye adik takda apa2, jangan risau. mummy ada ni..dia takut adik dia tergolek..meckha mekchaaa..

 Sampai tak bernafas Afif dibuatnya..

 Adik rileks je terjelir lidah sambil kocal-kocak air..Raiisah masa baya Afif ni jangan cakap la dia punya melalak takut dengan air..macam nampak hantu tengok swimming pool..

 Terpaksa tutup badan daddy yang sado tu..hehehe

Setiap kali adik dok tepi main air, setiap kali tu la Raiisah datang menyelamatkan adik dia..

Lama gak la budak kenit dua orang ni berendam..esok pagi kita main air laut pulak naa..hari ni kasi puas mandi pool..

Malam tu kami dinner simple je, tah rasa macam kenyang lagi..Affan pon rasa macam nak makan simple2 je..mujur depan hotel kami ada kedai2 makan, kedai runcit..dapat la beli jajan2 untuk kudap-kudapan malam tu..

Amboii dik sedap sangat ke biskut tu..sampai juling2 mata dapat makan..

Wajah Afif yang sentiasa happy bila ada makanan di mulut..

Makan sambil ltengok tv..

Malam tu tak buat apa sangat pon..lepak2 jap kat luar. pastu balik ke bilik sambung makan dalam bilik pulak..

piece : kathyjem

Monday, July 17, 2017

First Raya Afif Uthman

Assalammualaikum! wahh lama sungguh Kak Kathy tak bersiaran dunia blogging ni..hampir terlupa ada blog..hahaha Maklum la busy melayan Afif katanya..kekeke

Sebelum tu, tak lambatkan Kak Kathy nak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..Ampunkan Kak Kathy selama Kak Kathy berblogging ni, kalau ada terkasar bahasa, terkecik hati, tersentap, termarah, tersasul tak sengaja, maaf la Kak Kathy, Kak Kathy ni hamba Allah yang kerdil, tak lepas melakukan kesalahan..Kosong-kosong kita yer..gitewww copy paste ayat retis sangat..hehe..

Tahun ni Raya meriah dengan kehadiran putera sulung kami Afif Uthman bin Affan..Disebabkan first Raya Afif harus la gambar dia bersepah dalam blog mummy..

Tahun ni turn beraya belah Affan..Tak dapat la beraya dengan Mak Abah di Perak..Tahun ni Abah ada kat sini so Mak dengan Abah decided beraya di Perak pulak..Uwaa sedih tak dapat join..Takper tahun depan turn beraya belah aku pulak..mehehe alooo macam jauh bebenor..

Pagi Raya Affan hantar mak dia ke airport..Umi tahun ni beraya di Indonesia, ikut suami beraya di sana pulak..Pagi tu aku tak ikut Umi ke airport, Afif dengan Raiisah sedap dibuai mimpi lagi pagi tu..Sempat la Affan sembahyang raya di Masjid KLIA dengan Mak dia..

Elok Affan sampai aku dengan anak2 dah siap mandi..Kebetulan malam raya Umi dah siap masak Ayam rendang, ketupat, nasi impit dan makanan wajib 'Satay Kajang' semua Umi dah sediakan..Pagi tu aku just panaskan je..sebelum keluar beraya kami makan dulu..

Afif awat muka monyok ni..Ni first Raya Afif la sayang..senyum nampak gigi dua ketui tu sat, mummy nak tengok..

Haaa macam tu la..

Pagi Raya kena ceria2, takmo muka ketat2 naaa.. hahaha

Lupa nak bawak tripod stand..nasib baik mummy kreatifkan..cari kotak, letas atas meja kecik settle masalah..haa bergambor la sakan kami pagi tu..daddy dia pon mood bergambar lain maciam..layankan je..

Afif terpingga-pinga tengok daddy dia kejap2 berlari-lari..kejap2 duduk..

Tahun lepas bertiga, tahun ni berempat..tahun depan berlima..eh jangan jangan..hahaha Ada dua ni pon dah terkangkang-kangkang mummy dibuatnya..kalau Afif nak adik pon tunggu2 la ek..tak mampu mummy hoiii..hahaha..

Daddy, Raiisah dan Afif..dua2 orang kata muka daddy..Afif masa baru lahir sebiji macam Affan, dah besar muka mummy kan..hahaha nak jugak..

Bila dah posing dengan anak2, baru perasan picture aku dengan Affan berdua takde rupanya..takper la yang penting gambar dengan anak2 harus ada..kalau tak muncung mummy sedepa ke depan..hahaha

Raiisah sekarang ni susah betul nak ambik gambar dia molek..ada je nak buat muka karipap basi..

Ni kalau cuci letak frame, cantik ni..gambar ni je yang molek..aku ni dari tadi asyik tulis gambarrrrrrr je kan..hahaha ate dah maknya kaki bergambor..kena la tepek gambar lebih sikit..Affan kureng sikit bergambar2 ni..leh geng dengan Raiisah..sejenis malas nak layan mummy dia yang suka bergambar..hahaha

Homei hangat selipar capal mummy beli niiiii..kebetulan masa bulan puasa hari tu teman Affan cari baju melayu kat Jakel Shah Alam..kat tepi2 tu ada orang jual selipar capal..ada 3 colour, merah,hitam dan cokelat..aku pilih cokelat, senang nak match dengan semua baju..nak ambik hitam macam plain sangat..

Ni je gambar molek Afif dengan Kakak..Tengok Raiisah buat muka karipap basi lagi..hehhh Saje nak bagi mummy urut dada..

Kalau ikutkan nak cari baju melayu yang 2 pcs untuk Afif, tapi kaler yang aku nak dah sold out, romper pon romper la dik janji colour baju sama dengan mummy walaupon kadang2 nampak macam Afif pakai skirt pun ada..

Tahun ni beli awal kat personal shopper Minaz..nak sedondon punya pasal sebelum puasa aku book siap2..tak nak jadi macam tahun lepas..semua design yang aku nak abis licin, siap pegi butik Minaz kat Bangi lagi konon ada size..sekali non hado abis gak..licin yang tinggal size kids yang besor2..untuk mom tinggal size besor2..masuk ni dah dua tahun beli baju raya ready made..senang takyah bertengkar dengan tailor..senang beli online sajer..

Ada cerita disebalik baju peplum ni...hahaha sedih tau masa ni..masa mula2 baju sampai, happy giler tak terkata..sekali bukak..What??!!! baju dengan kain sekali..terus mulut terjuih.. dalam hati "Macam mana nak menyusukan Afif ni".. takkan nak kena bukak baju setiap kali nak menyusukan dia..terpaksa la buat botol susu untuk Afif nanti..

Malam tu try pakai tunjuk kat Affan..Ok size gam dengan badan..B cantik baju raya saya ni..Affan pandang aku, dia angguk2 je..cantik, kata dia.. tapi tu la b, baju ni sekali dengan kain la macam mana saya nak menyusukan Afif, payah nii..Boleh Affan kata..Apa susah koyak buat lubang je la kat bahagian susu tu..hoii agak2 la kan..mengong Affan..hahaha..orang laki kan senang bagi jawapan macam tu..tak membantu langsung..

Besok tu pegi office mengadu kat kawan office..sekali dorang tengok gambar aku snap pakai baju peplum ni malam tu terus kena sound..Weii Kath ko tak nampak ke ada zip la kat bahagian dada ni..weii tajam mata korang ni..a'ah ada la..yeahhh senang nak menyusukan Afif..melompat2 aku tahu baju peplum ni ada zip..tu la beli tak nak check betul2..so lepas ni nak beli baju makesure baju tu 2 pcs okey..hahaha Jubah pon dah lama tak pakai..

Disebabkan gambar Raiisah dengan mummy takdo, mummy crop gambar Raiisah sorang tepek sebelah mummy..jangan main2 gambar ni Raiisah yang ambik tau..cantikkan..pandai pulak dia snap, terus nampak mummy tinggi..hehehe..takde edit2 tau..

Ni baru entry raya pertama..harap bertahan la entry raya ke 2 ke 3 ye..jangan dah abis raya tak up up sudah..hahaha mohon doakan Kak Kathy gigih meng-update entry raya ye..hahaha

piece : kathyjem