Klik Yer!! Mekasih...

Tuesday, October 13, 2015

Resepi Bubur Jagung Je Pon!

Sajer nak kongsi resepi mudah cara  nak buat bubur jagung dengan korang..boleh? hehehe

Bahan yang kena ada cuma 4 ajer iaitu :

- 2 tongkol jagung dihiris..Jagung tu dah kecut sikit sebab simpan lama..hehehe pon boleh la janji ada jagung..kekeke

- Santan 1 kotak..nak pakai santan perah pon boleh jugak..lagi sedap..

- Gula merah..

- Sagu biji..

 Ok mula2 sekali masuk air dalam 4 atau 5 cawan dan santan kotak ..

 Kacau sampai santan tu sebati dengan air..

 then masukkan jagung..

Pastu masukkan 1 sudu sagu..jangan banyak sago tu kang jadi pekat kuah jagung tu..Sagu tu kena basu dulu jangan rendam..lepas basuh boleh masuk terus..

Last sekali masukkan 4/5 sudu brown sugar dan secubit garam..

Dah hujung2 baru teringat daun pandan lupa nak letak..boleh..hahaha patutnya daun pandan tu kena masukkan awal2..hehehe pon boleh jer bedal..

Dah siap bubur jagung by kathyjem..hahaha kecohkan. resepi bubur jagung celah gigi ni pon nak masuk dalam belog..Ok tata selamat minum petang!

piece : kathyjem

10 comments:

Roza Kamarudin said...

tiba2 teringin nk mkn bubur jagung..hehe

Afidah Azmi said...

akak...Sebenarnya...Fidah tak pernah pun buat bubur jagung..hahah..segala jenis bubur tak pernah buat lagi...lagi teruk..tenkiu kak sebab share jugak resepi yg bg org lain remeh ni

Diana Rashid said...

paling suka makan bubur jagung..tapi kalau saya buat biasanya santan tu letak last sekali.time nak angkat baru letan santan..heeheh

miss eimanhikmah said...

smlm buat bubur pisang..kang nti nk wat bubur jagung pulak la..hehe

PeRdU cINta said...

Sedapnya la..lama dah tak buat..

PeRdU cINta said...

Sedapnya la..lama dah tak buat..

Zaza Abdul Latif said...

daun pandan tu mmg selalu dianak tirikan.. I pn kalau buat bubur mst terlupa.. hujung2 baru teringat.. hahaha kesian!
semalam buat pengat pisang.. pun dah hujung2 baru masukkan.. hihihi.

strawberi said...

if jagung tin..bleh tros masuk santan..biasanya..kalo jagung buah ni..rebus sampai lembut dlu..sbb jagung mmg lmbt nau nk empuk ...lps dh empuk..br buh segala bahan lain..hehe

nini said...

Sedapppppnye nyum nyum

Zue said...

Betul...klau tongkol jagung biasa sy rebus dulu sekjp bg empuk. Lps tu br masuk santan DLL.x ler lm sgt masuknya.