Klik Yer!! Mekasih...

Tuesday, July 8, 2014

Buka Puasa Rumak Mak

Macam biaserlah hari Jumaat lepas balik kerja ambik Raiisah kat rumah mak.. Bulan puasa ni balik kol 4.. Bestnya balik kerja kol 4 jalan tak jem.. *goyang2 pinggul sikit... hahaha Sebelum kol 6 dah sampai rumah  mak.. Kalo balik kol 5.30 aku rase silap2 kol 8 malam kot baru sampai rumah mak.. Jem hari puasa ni lain macam sikit..

Sampai rumah mak Raiisah dah berdiri depan pintu.. Dengar bunyi kereta mummy terus terpacak depan pintu sambil muka sengeh2..

Masuk rumah letak beg terus bawak die keluar rumah sian sehari suntuk dok terperap dalam rumah bawaklah die jalan2 kejap..

Menghidup udara petang.. Hiiyakkkk!!!

Sukanya dia dapat keluar..

Senyum kat atuk nampak atuk naik motor.. Ingat nak bawak die la tu..

Atuk buka puasa kat masjid sebelum tu bawak cucu round2 naik motor pastu menjerit tak nak turun.. Die bukannya boley naik motor atuk ni.. Dapat naik memang tak nak turun.. Hari2 biase setiap pagi atuk bawak die naik motor pergi beli nasi lemak roti canai.. Paling kelakar kalo tengah dok tengok tv dengar bunyi motor atuk berdesup pegi ke pintu nak tengok atuk.. Punye la suka naik motor atuk ni..hahaha..

Kebetulan petang tu akak aku ngan abang ipar buka puasa kat rumah mak.. Abis penuh atas meja makan dengan lauk pauk.. Ada yang aku beli ada yang akak aku beli ada yang mak masak..

 
Kuih pelita ni paling aku sedih.. 5 ketui dah la 2 ringgit sampai rumah berderai.. Padahal bawak elok jer siap pengang kat bawah takut hancur.. Hurmm sampai rumah terburai jugak.. T_T

Kakak yang buat tu tak pakai daun pisang pakai daun pandan pastu kat tengah2 tu ada lubang.. Buat kuih macam mane ni kak oiiii.. Rase dah sedap tapi sayang lembik sangat.. Dapat la 2 ketui makan yang lain hilang entah kemana..hehe

Sayur campur..

Ayam goreng..

 Siput sedut masak lemak..

Asam pedas..

Sebelah tu abis anak buah aku makan.. Si Adik Darwisy memang hantu buah.. Letak jer buah apa laju jer die makan.. Kalo nasi awal2 dah tolak.. Beza betul die ngan abang die.. Yang abang kaki nasi yang adik kaki buah..

Roti John ni adik aku yang nak.. Belikan untuk die..

Murtabak ayam.. Bila la nak pergi bazar ramadhan kat Paya Jaras ni.. Tengok murtabak ni teringat murtabak debab kat situ.. Setakat ni murtabak Paya Jaras paling sedap yang pernah aku rasa..

 Air asam boi campur orange..

Air kelapa.. Aik mane buah kelapa die.. Air jer ker bang???!!! Dah la 3 henget buahnya takde.. T_T

Bubur lambuk orang masjid bagi..

 Ni akak aku dapat.. Tak tahu nak cakap pengat kot..

Abis makan terus bagi hadiah birthday kat anak buah sebab lepas tu dorang siap2 nak pergi terawih.. Dari ari tu nak bagi dorang hadiah tak sempat.. Hari jadi dorang sama bulan, yang abang hujung bulan 6 yang adik awal bulan 6.. Pas raya nanti kite celebrate besday Abang pi ngan Adik Darwsiy yer.. =)

piece : kathyjem

5 comments:

Norliza Romizi said...

hahahah kenapa kuih sampan tu terkeluar dari daunnya hehehe. meriahhnya bukak pose umah mak kan. saya tak pegi lagi umah mak. adeyyy ni yg nak pegi ni!

Chekgu Azrine said...

Seronok dpt brbuka ngan family..meriah dia lain mcm

kathy jem said...

Norliza Romizi : daun tu kat tgh ada lubang dah la lembik tu yg hancur..hehe

kathy jem said...

Chekgu Azrine : tu la meriah sikit kalo tak buke puasa berdua jer dgn suami..huhu

husna zahidi said...

wahhh bestnya kak kathy..sejak dah tak de kg ni payah dah nak rasa mkn ramai2 mcm ni..meriah dgn lauk pauk..hehehe..

eh, kat sini kuih pelita mmg guna daun pndan..tak pernah lg jmpa guna daun pisang..rupanya ada ye..

sedapnyaa siput sedut..T_T