Klik Yer!! Mekasih...

Wednesday, September 9, 2015

Nasi Goreng Cendawan Shitake Babeh!

Disebabkan bahan2 memasak sizzling mee yee tu ada lebih maka masak la nasi goreng cendawan shitake di pagi Ahad hari itu..Senang sangat nak masak nasi goreng cendawan shitake ni..tak caya korang tengok bawah ni..*sambil jari mengscroll mouse..

Bahan-bahan :

3 mangkuk nasi sejuk
Sayur sawi
Isi ayam di potong kecil
5 tangkai cili kering dipotong 2 atau 3
1/2 batang lobak merah dipotong kecil
4 ulas bawang putih ditumbuk/hiris
3 biji telur
3 sudu sos tiram
1/2 kiub pati ayam
Garam

6 tangkai cendawan shitake dihiris..jangan lupa rendam dulu cendawan shitake ni, bagi dia lembut..

Ok mula-mula sekali tumis bawang putih sampai naik bau..

Pastu masukkan ayam..goreng separuh masak..

Pastu cili kering..

Pecahkan 3 biji telur dan kacau..aku ni memang hantu telur tu yang letak 3 biji..hehehe..kalau nak letak 2 biji boleh ajer ponnn..terpulang..

Pastu masukkan cendawan shitake, sayur sawi dan carrot sambil dikacau dan masukkan juga nasi putih..

Masa ni dah boleh tuang 3 sudu sos tiram, garam secukup rasa dan 1/2 kiub pati ayam..Kacau sampai nasi menjadi mesra bersama bahan2 yang lain..gitchewww..

Bila semua dah sebati boleh la dihidangkan..makan bersama keluarga tercinta..

Pelik tak rasa nasi goreng ni?? takde pelih haihhh! sedap jerrrr..lagi2 sos tiram tu penyebab makanan menjadi sedap dengan aroma cendawan tu, perghh memang mengasyikkan..siapa tak makan cendawan shitake ni, rugi besarrr..hehehe Ok..Selamat mencuba!

piece : kathyjem

14 comments:

Lea Ismail said...

tengok pun dah tahu sedap. kena buat jugak ni

jasmarina jasni said...

i love shiitake mushrooms and I love fried rice.. excellent combination

Zie Azi said...

nampak sedap..kalau rasa lagi bertambah sedap..

Siti Shuhadah said...

sedapnye kathy... tq share resepi..boleh tiru..:)

Amanda Suria said...

ok..akak tengok terliur..nampak sedap tuh dan harus cuba kan....rugi wo sapa x makan cendawan shitake

Shafura Rahman said...

sedapppnyaa,mesti try ni!tima kasih share resepi ni kathy!!

Puan ImanFarizul said...

akk...asben iman suke mkn nasi goreng cendawan klau mkn luar.sy meem xpnh tau resepi..nsb ada akk kathy...trm ksh kak

tini said...

sedapnyer.. x pernah terfikir pulak boleh goreng nasik ngan cendawan ni yer..

cik nur said...

nampak simple jer tapi mahu bertambah jugak nih kalo buat nih

Ain Rahman said...

sedap

cik chinta said...

nak terai...yesss..tq for share

Rizziela said...

Menarik...lepas ni boleh cuba

LZ - The Blog Owner said...

Nampak sedap, so lepas ni takde alasan tak rajin masak kalau camni punya senang..

Thanks kathyjem share resepi ni..

Shuriana Khamisan said...

nyum3....